Najčastejšie otázky

Peniaze a dane
Peniaze a dane
Údaje k platbe - ako vygenerovať, kde ich vziať a na čo sú?

Platobné údaje slúžia ako podklad pre štruktúrovanú platbu na investíciu do príslušnej investičnej stratégie. Môžete si ich vygenerovať v Klientskom centre po vytvorení investičnej kalkulácie. Pozornosť venujte, prosím, najmä číslu účtu, variabilnému a špecifickému symbolu.

Identifikácia chybných platieb – ako sprocesovať?

V prípade, že zadaná platba má iné parametre ako bolo uvedené v Údajoch k platbe, nemôžeme investíciu bez ďalšieho realizovať. Najčastejšou chybou je potom zlý alebo rovno chýbajúci variabilný alebo špecifický symbol. Keď už k takejto chybe dôjde, dostanete v prípade chýbajúceho alebo chybného špecifického symbolu notifikačný e-mail. Peniaze zostávajú na našich zberných účtoch po dobu maximálne 21 pracovných dní. Pokiaľ v medziobdobí nedôjde k náprave, sú potom odosielané späť na odchádzajúci účet. Za účelom opravy je potom najjednoduchšie kontaktovať oddelenie Back Office, a to e-mailom na adresu backoffice@test-www.efekta.sk alebo telefonicky na čísle +420 545 218 972.

Aké poplatky si EFEKTA účtuje?

Všetky poplatky nájdete prehľadne v Cenníku služieb, ktorý nájdete nižšie v sekcii O nás – Informácie pre zákazníkov a dokumenty.

Z akého účtu mám posielať peniaze?

Využívajte, prosím, iba účty registrované v systéme.

Ako je to s daňami?

Pri dlhopisoch je výnos rezidentov SR u fyzických osôb priebežne zdaňovaný zrážkovou daňou, takže Vám ho posielame už čistý a nemusíte tak riešiť daňové priznanie. Pokiaľ u fondov dodržíte odporúčaný investičný horizont, teda minimálne 3 roky, je splnený tzv. časový test a váš výnos od dane oslobodený.

Zazmluvnenie
Zazmluvnenie
Ako vyplniť žiadosť o odkúpenie/sprocesovanie predaja?

Najbežnejším spôsobom podania žiadosti o odkúpenie je vyplnenie príslušného formulára, ktorý je na stiahnutie v Klienskom centre, so svojím finančným poradcom. Prijímame aj telefónne žiadosti o predaj, kedy je nevyhnutné poznať svoje identifikačné údaje pre komunikáciu s nami, identifikačné údaje vybraného investičného nástroja a počet kusov, ktoré si prajete predať. Všetky tieto parametre je možné vyhľadať v Klientskom centre.

Ako ukončiť zmluvný vzťah?

Pokiaľ sa s nami rozhodnete ukončiť zmluvný vzťah, také rozhodnutie by nás samozrejme mrzelo, ale nie sme banka a nebudeme Vám nič zbytočne komplikovať. Postačí teda poslať e-mailom alebo poštou voľne formulovanú výpoveď. Po uplynutí výpovednej doby a vysporiadaní všetkých finančných transakcií potom bude zmluva ukončená, rovnako tak aj váš prístup do Klientskeho centra.

Na čo slúži investičný dotazník?

Na to, aby sme vás ako investora lepšie spoznali a mohli vyhodnotiť rizikovo výnosový profil, čo nám ukladá legislatíva ako jednu z nutných podmienok pre umožnenie zainvestovania.

Prečo sa musím registrovať/zazmluvniť?

Registrácia je prvým krokom pre zazmluvnenie, čo je základnou podmienkou na to stať sa našim zákazníkom. Do úspešného času úspešného dokončenia procesu zazmluvnenia Vám nemôžeme poskytnúť žiadne investičné služby.

Kto má prístup k mojim osobným údajom?

K vašim osobným údajom majú prístup naši pracovníci a v odôvodnených prípadoch aj obchodní partneri. Spolu s nimi potom aj náš poskytovateľ cloudových služieb. Viac informácií nájdete tu.

Klientske centrum
Klientske centrum
Čo je to Klientske centrum?

Jedná sa o zabezpečené webové rozhranie slúžiace pre zákazníkov k vášmu náhľadu a správe investícií uzavretých cez našu spoločnosť. Tiež sú prostredníctvom Klientskeho centra distribuované pravidelné výpisy z účtov alebo produktové či vývojové novinky.

Ako získam prístupové údaje do Klientskeho centra?

Prístupové údaje dostanete automaticky prostredníctvom SMS správy približne do 24 hodín po dokončení vášho zazmluvnenia. V prípade potreby opätovného zaslania prístupových údajov alebo vygenerovania údajov nových sa, prosím, obráťte na infolinku.

Investičný proces
Investičný proces
Pre koho je investovanie určené?

Pre každého, kto nechce, aby mu financie na bežných účtoch v bankách kvôli inflácii reálne strácali na hodnote.

Jak mohu nakoupit cenné papíry?

Úspešne prejdite procesom zazmluvnenia, vyberte si z produktov dostupných na základe vášho investičného profilu stanoveného podľa odpovedí v investičnom dotazníku, a potom už len zašlite svoje finančné prostriedky podľa inštrukcií uvedených v Údajoch k platbe. O zvyšok sa už postaráme my.

Kde sú moje cenné papiere uložené?

V prípade fondov sú cenné papiere uložené u povereného depozitára fondu. Dlhopisy sú odosielané v listinnej forme priamo zákazníkom, prípadne sú v rámci zaknihovania vedené v našej podružnej evidencii naviazanej na Centrálny depozitár cenných papierov.

Čo znamená zaknihovanie cenného papiera?

V súčasnej dobe sa jedná o obvyklú alternatívu listinných cenných papierov, ktoré sú takzvaným zaknihovaním nahradené zápisom do príslušnej evidencie, pričom ich nemožno previesť inak ako zmenou zápisu v tejto evidencii.

O nás
O nás
Má EFEKTA licenciu na poskytovanie investičných služieb?

Samozrejme, zoznam všetkých povolených činností od Českej národnej banky je dostupný tu. Medzi hlavné investičné služby, ktoré naša spoločnosť poskytuje, patria: a) prijímanie a odovzdávanie pokynov týkajúcich sa investičných nástrojov; b) vykonávanie pokynov týkajúcich sa investičných nástrojov na účet zákazníka; i) umiestňovanie investičných nástrojov bez záväzku ich upísania.

Sú moje prostriedky chránené pred hypotetickým neplnením záväzkov vašej spoločnosti voči zákazníkom?

Finančné prostriedky sú poistené v rámci Garančného fondu obchodníkov s cennými papiermi, ktorý poskytuje náhradu za 90 % nevydaného zákazníckeho majetku, najviac však sumu zodpovedajúcu protihodnote 20 000 EUR. Prostriedky uložené na bankových účtoch v bankách, ktoré neboli zainvestované, sú potom kryté zo 100 % až do výšky 100 000 EUR.

Je môj majetok oddelený od majetku EFEKTA obchodník s cennými papiermi a.s.?

Áno, tak finančné prostriedky, ako aj cenné papiere zákazníkov sú vždy oddelené od majetku spoločnosti.

Fondy
Fondy
Ako investícia do fondu funguje?

Pri zakúpení podielových listov alebo investičných akcií (podľa zvoleného fondu) dôjde k emisii týchto cenných papierov, čím sa stanete spolupodielnikom alebo spoluvlastníkom vybraného fondu. Vždy sa podrobne zoznámte s informáciami o konkrétnom cennom papieri, ideálne potom so štatútom fondu. Pokiaľ máte vybrané, za sebou proces zazmluvnenia a zodpovedajúci investičný profil, stačí zaslať peniaze podľa platobných údajov vygenerovaných v Klientskom centre. Všetko ostatné už potom zariadime my.

Ako dlho mám investovať do fondu?

Ku každej investícii sa viaže minimálny investičný horizont uvedený v kľúčových informáciách pre investorov, čo je informačný dokument povinne tvorený ku každému investičnému nástroju. Je to najkratšie časové obdobie, počas ktorého odporúčame investíciu držať. Pre naše fondy robí aktuálne: CREIF – 3 roky (viac tu) CDFS – 5 rokov (viac tu) DOMOPLAN – 5 rokov (viac tu).

Kto je správcom fondov?

Jednotlivé fondy spravujú investičné spoločnosti na základe zmluvného vzťahu. Tieto spoločnosti si vyberajú samotné fondy. Viac informácií o jednotlivých správcoch je uvedených v dokumente Kľúčové informácie o produkte, ktorý je vypracovávaný ku každému fondu.

Aké sú poplatky pri investíciách do fondov?

Všetky poplatky nájdete prehľadne v Cenníku služieb, ktorý nájdete nižšie v sekcii O nás – Informácie pre zákazníkov a dokumenty.

Dlhopisy
Dlhopisy
Čo znamená pevný výnos pri investíciách do dlhopisu?

Pokiaľ držíte dlhopis s pevným alebo fixným výnosom, je vám v pravidelných intervaloch vyplácaný stabilný výnos, tzv. kupón, a to v závislosti na vopred stanovenej úrokovej sadzbe dlhopisu. Táto sadzba je až do splatnosti dlhopisu nemenná.

Môžem vybrať svoje prostriedky pred splatnosťou dlhopisu?

Pri dlhopisoch v našej ponuke emitent spravidla negarantuje spätný odkup dlhopisov. Dlhopisy je však možné bezplatne prevádzať, takže v prípade, že máte záujemcov o kúpu vašich dlhopisov, je možné ich previesť na inú osobu.

Ako sprocesovať prevod dlhopisov? Kedy uvidím zmenu v Klientskom centre?

K prevodu dlhopisov je potrebné na Obchodníka doručiť vyplnenú žiadosť o prevod investičných nástrojov, originál nadobúdacieho titulu (spravidla kúpna alebo darovacia zmluva) a obojstranné kópie dlhopisov, pričom na rubovej strane bude vyznačená zmena vlastníka dlhopisu (tzv. rubopisovanie dlhopisov). Zmena bude v Klientskom centre vykonaná vždy najneskôr na konci každého kalendárneho mesiaca.

Prečo mi prišiel za február nižší kupón?

Je to spôsobené použitým úrokovacím štandardom, ktorý prisudzuje februáru menší počet dní v mesiaci. Vzniknutý rozdiel bude dorovnaný v marci.

Ako funguje investícia do dlhopisu?

Nadobudnutím dlhopisu sa stanete veriteľom spoločnosti emitujúcej dlhopisy, ktorá v tomto vzťahu vystupuje v úlohe vášho dlžníka. Ako vlastník dlhopisu máte okrem iného právo na výplatu výnosov a splatenie menovitej hodnoty dlhopisu, takzvanej istiny. Vždy sa podrobne zoznámte s informáciami o konkrétnom dlhopise, ideálne potom s prospektom a konečnými podmienkami. Pokiaľ máte vybrané, za sebou proces zazmluvnenia a zodpovedajúci investičný profil, stačí zaslať peniaze podľa platobných údajov vygenerovaných v Klientskom centre. Všetko ostatné už potom zariadime my.